Aconin asiakkaat ympäri maailmaa nauttivat parhaista pompuista trampoliinillamme. Mutta miten paras pomppu syntyy, mistä suunnittelijamme hakevat inspiraatiota työlleen ja millaisia turvallisuuteen liittyviä vinkkejä heillä on antaa? Lue alta!

Esittele itsesi.

Q: Kuka olet?

Markus

A: Olen isä, joka suhtautuu intohimoisesti lasten hyvinvoinnin kehittämiseen turvallisten, mutta jännittävien aktiviteettien avulla. Ennen Aconia olin töissä erilaisissa lääkinnällisiä laitteita ja kuluttajatuotteita valmistavissa yrityksissä Yhdysvalloissa ja Euroopassa kahden vuosikymmenen ajan. Työni ansiosta osa minun tekemästäni työstä on nyt miljoonien ihmisten sydämissä ja puhelimissa. Olen Markus Lohi.

Q: Mikä on työnimikkeesi Aconilla?

A: Acon R&D Director

Q: Mikä oli lapsuuden haaveammattisi?

A: Haluatteko tietää koko listan? Lentäjä, astronautti, psykologi, pappi, arkeologi, yrittäjä… jossakin suuressa firmassa työskentelevä finanssialan typpi… Olin inspiroitunut monesta asiasta. Kun vihdoin oli päätettävä sitten jotain, kysyin itseltäni: missä ammatissa voin luoda jotain uutta?

Q: Anna kolme vinkkiä rentoutumiseen kiireisen päivän jälkeen.

A: 1) Klassisen musiikin kuuntelu kotimatkalla 2) vauvan ja vaimon näkeminen töiden jälkeen sekä yhteiset illalliset perheen kanssa 3) Kävely- tai juoksulenkki illalla ja saunominen sen jälkeen. Sauna on erinomainen paikka rentoutumiseen ja pohdiskeluun!

Q: Millaisen tiimin kanssa teet töitä?

A: Meillä on erinomainen R&D tiimi, joka koostuu hyvin erilaisista taustoista tulevista ihmisistä. On trampoliiniharrastajia, voimisteluja, liikuntavälineitä tuntevia osaajia, entisiä autojen ja junien kehittäjiä, maisema-arkkitehtejä sekä tuulivoiman, matkapuhelinten ja kuluttajaelektroniikan sekä lääkinnällisten laitteiden parissa työskennelleitä henkilöitä. On ilo työskennellä osaavien ja hauskojen ihmisten kanssa!

Ideat ja inspiraatio

Q: Mistä asioista inspiroidut eniten?

A: Kaikesta! Luonnosta (hämähäkin seittien rakenteista ja puista, jotka varastoivat energiaa talven varalle), arkkitehtuurista (silloista, rakennuksista, lasten leikkipaikoista ja -välineistä). Lasten kanssa leikkiminen auttaa ymmärtämään, mitä he tarvitsevat hauskoja ja turvallisia leikkejä varten. Myös keskustelut erilaisista lähtökohdista tulevien ihmisten, kuten trampoliiniharrastajien ja voimistelijoiden, kanssa, ovat inspiroivia. Kirjoista ja lehdistä. Satunnaisista museovierailuista. Seuraan myös muiden trampoliinivalmistajien Instagram-tilejä tietääkseni, mitä ne ovat kehittämässä.

Q: Millaisilla yrityksillä/brändeillä/tuotteilla on mielestäsi erinomaista osaamista suunnittelu- ja kehitystyön saralla?

A: Nike, Audi, Eurotramp, Medtronic, Boston Scientific (olen työskennellyt kahdessa viimeiseksi mainitussa yli 10 vuoden ajan. Nämä yritykset valmistavat lääkinnällisiä laitteita, jotka pelastavat ihmishenkiä ja parantavat monien ihmisten elämänlaatua).

Q: Miten keksit uusia ideoita tai mistä löydät inspiraatiota (työpaikan ulkopuolelta)?

A: [Ideoin] kaikkialla. Autolla ajaessa, lasteni kanssa leikkiessä. Leikkikentät, puistot ja trampoliinipuistot inspiroivat. Keskustelut ihmisten kanssa. Nettiä selatessa. Kahviloissa. Ja koska olen suomalainen, niin tietysti myöskin saunassa.

Q: Tapaat jonkun ensimmäistä kertaa ja kerrot suunnittelevasi trampoliineja. Mitä he kysyvät sinulta ensimmäisenä?

A: ”Lapseni ja lastenlapseni rakastavat pomppia trampoliinillaan. Miksi Aconin pomppu on niin hyvä?”

Q: Mistä projektista (Aconilla tai muualla) olet ylpein ja miksi?

A: Vaikea kysymys. Eräs projekteistamme ei ole vielä tullut julki, joten en voi kertoa siitä vielä..

Ideasta tuotteeksi

Vuoden 2022 uusi mallisto on saatavilla ACONin verkkokaupoissa ympäri maailman. Kuvaile lyhyesti, miten ideoista tehdään tuotteita ja miten uudet trampoliinit, sen lisävarusteet ja muut tuotteet syntyvät.

A: Noudatamme omia prosessejamme ideoiden ja uusien tuotteiden markkinoille tuomisen suhteen. Otamme mukaan kaikki asiakkaamme (kaikenikäiset lapset, nuoret, vanhemmat) heti tuotekehityksen alusta alkaen. Meillä on myös prototyyppien testaamiseen soveltuva laitos, jossa voimme testata idean toimivuutta nopeasti.

Q: Mikä on haastavinta suunnittelu- ja kehitystyössä?

A: Kuuntelemme asiakkaidemme palautetta ja kehitämme uusia ideoita jatkuvasti, joten meille kertyy satoja hyviä ideoita vuoden aikana. Parhaiden ideoiden valinta ja niiden kehittäminen on haastavaa, sillä monet ideat pitää jättää huomiotta.

Q: Entä palkitsevinta?

A: Lasten kokema ilo heidän käyttäessä meidän tuotteitamme, sillä teemme työtä sen eteen.

Q: Mikä on lempituotteesi (ei trampoliini)?

A: Jalkapallo. Se on monien suosikki.

Q: Kerro jokin erikoinen idea, joka ei koskaan päätynyt ideasta pidemmälle.

A: Näitä on paljon. Emme koskaan hylkää ideoita, vaan tallennamme ne tietokantaamme. Joskus on tilanteita, jolloin aika tuotteen julkaisulle ei ole oikea. Vähän aikaa sitten eräs kilpailijamme teki aprillipilan Instagramissa väittäen, että he ovat kehittäneet painovoimattoman trampoliinin. Kuukausi ennen kyseistä julkaisua olimme keskustelleet siitä, miten sellaisen voisi kehittää käytännössä. Painovoimaan liittyvät jutut eivät ole kuitenkaan ydinosaamistamme (ainakaan vielä), joten jätämme ne hommat NASA:lle.

Trampoliinien edelläkävijänä

Q: Vaikka trampoliinin idea ei ole kauheasti muuttunut sen keksimisen jälkeen, on sen kehitystyössä tehty suuria harppauksia vuosikymmenien ajan. Miten tiimillä riittää ideoita trampoliinin kehittämiseen?

A: Pomppu, turvallisuus ja halu kehittää sukupolvelta toiselle kestäviä tuotteita ovat asioita, jolle perustamme tuotekehityksen. Tänä keväänä Acon tulee nousemaan uusiin korkeuksiin sekä näkymään uusissa, ennennäkemättömissä ympäristöissä myöhemmin tämän vuoden aikana! Myös vuoden 2022 jälkeen on luvassa paljon uutta ja jännittävää. Haluaisin kovasti kertoa tulevasta, mutta koitan pysytellä hiljaa vielä niistä 😊

Q: Mitä trampoliinien suunnittelijat ja kehittäjät voivat oppia trampoliiniharrastajilta?

A: Paljonkin. Pyrimme tekemään tuotteemme siten, että ne sopivat asiakkaidemme käyttöön mahdollisimman hyvin. Ja sen vuoksi meidän täytyy kuunnella heitä ja keskustella heidän kanssaan. Vähän aikaa sitten bussillinen lapsia ja heidän vanhempiaan vieraili Customer Engagement -keskuksessamme Oulussa. Vierailijat viettivät hauskan päivän tutkijoiden ja insinööriemme kanssa prototyyppejä kokeillen ja parannusehdotuksia antaen.

Teemme tällaista usein. Seuraava porukka vierailee meillä jo parin päivän päästä. Perheiden lisäksi maailman parhaat trampoliiniammattilaiset ja -voimistelijat sekä terveys- ja turvallisuusalojen ammattilaiset vierailevat meillä. Vierailemme itse myös trampoliinipuistoissa ja lajin tapahtumissa ja teemme verkkokyselyjä kerätäksemme paljon tarvittavaa tietoa kehitystyötä varten. Seuraamme myös asiakaskäyttäytymistä ja trendejä. Avulias asiakaspalvelumme kuuntelee palautetta ja kysymyksiä vuorokauden ympäri. Olemme kiitollisia kaikesta saamastamme palautteesta, sillä sen avulla voimme reagoida tarvittavalla tavalla. Olen avoin kuulemaan muista ideoista, joilla voisimme ymmärtää asiakkaitamme vielä entistä paremmin.

Q: Tykkäämme puhua Aconilla aina suunnittelun edelläkävijyydestä. Kuinka tiimi onnistuu kehittämään “aina uutta” trampoliinien saralla?

A: Kuunnellen asiakasta ja tehden yhteistyötä hänen kanssaan. Myös silmien ja korvien auki pitäminen auttaa; pysymme ajan tasalla teknologian kehityksen, trendien, muiden toimialojen ja kilpailijoiden suhteen. Pyrimme kehittämään ja hankkimaan huippukykyjä ja partnereita tiimiimme. Parannamme jatkuvasti suunnittelu- ja kehitystyössä vaadittavia työkaluja ja prosesseja. Yhtä tärkeää on myös myötätunto, arvostus toisia kohtaan sekä tietenkin hauskanpito!

Q: Mikä lukijoitamme saattaa yllättää Aconin tuotekehitykseen liittyen?

A: Usein rikomme kehittämämme tuotteen, jotta voimme todella ymmärtää, kuinka kestäviä ne oikeasti ovat. Mikäli tuote rikkoutuu liian helposti, palaamme takaisin sorvin ääreen.

Q: Mikä tekee Aconista hyvän työpaikan?

A: Työmme on hyvin palkitsevaa. Teemme maailmasta paremman paikan tarjoamalla hauskoja ja kehittäviä aktiviteetteja lapsille! Olen tehnyt töitä useissa upeissa yrityksissä, mutta missään muualla ei ole ollut samanlaista ilmapiiriä, kun mitä Aconilla on. Esimieheni ja kollegani välittävät minusta ja kunnioittavat minua. He haluavat, että jokainen meistä onnistuu työssään.

Trampoliiniturvallisuus

Q: Turvallisuus on olennainen osa tuotteiden suunnittelu- ja kehitystyötä. Millaisia testejä prototyypeille ja lopullisille versioille tehdään?

A: Kaikki tuotteet käyvät läpi yli 100 testipatteriston testiä. Teemme EU:n ja USA:n vaatimat standarditestit ja enemmän. Tässä on vain muutama esimerkki tekemistämme testeistä:

  • Rakenteellisen eheyden FEA-tietokoneanalyysi ja fyysiset testit
  • Puristuksiin, naarmuihin ja juuttumiseen liittyvä testaus
  • Enimmäiskuorma trampoliinilla – suositeltu käyttäjän enimmäispaino
  • Trampoliinin kaatavan kuorman määrä
  • Tuotteen kuluminen erilaisissa sääoloissa: korroosio, UV, lämpötila, tuuli
  • Syklisen luotettavuuden testaus (eri laitteet jousisyklaukseen ja koko trampoliinin syklaukseen)
  • Lukuisat trampoliinin turvaverkkoon liittyvät testit (törmäykset, putoamisvaara jne)
  • Kemikaaliturvallisuustestit (REACH, ehdotus 65 jne.)
  • Pompputestit käyttäjäpalautteeseen ja kiihtyvyysanturin mittaamaan dataan perustuen

Q: Mikä on ACON trampoliinien tärkein turvaominaisuus? Miksi?

A: Trampoliinin turvaverkko, sillä se suojaa pomppijaa osumasta maahan. Sen lisäksi olen huomannut, että pehmeällä pompulla on väliä. Pehmeä trampoliini antaa enemmän anteeksi.

Q: Mikä tekee useamman pomppijan samanaikaisesti pomppimisesta vaarallista?

A: Temppuja tehdessä on erityisen tärkeää, että trampoliinimatolla on vain yksi hyppijä kerrallaan. Mikäli trampoliinilla on useampi samanaikaisesti, liittyy siihen muutamia ilmiselviä vaaranpaikkoja:

  1. törmäysvaara
  2. hallitsematon laskeutuminen toisen liikkuessa matolla
  3. hallitsemattomaan korkeuteen hyppäämineen ns. ’boostauksen’ takia

Edellä esitetyt riskit ovat sitä pahempia, mitä suurempi painoero pomppijoiden välillä on.

Q: Anna kolme vinkkiä trampoliiniturvallisuuden parantamiseksi:

A: Heikommat pomput antavat trampoliinit, jotkut kalliit markkinoilla olevat trampoliinit ja jousettomat mallit voivat vaikuttaa aluksi hyvinkin turvallisilta. Lasten pomppiessa niillä he usein tajuavat, että kyseiset trampoliinit tuntuvat jäykiltä ja [iskut] kovilta nivelissä ja luissa lapsen laskeutuessa pompusta matolle. Hyvät pomput antavat trampoliinit, kuten Acon, joustavat tarpeeksi vähentäen kehoon kohdistuvaa iskua nilkkoihin, polviin, lantioon, niskaan, ranteisiin ja muihin kehonosiin silloinkin, kun laskeutuminen ei onnistu täydellisesti.

Selventääkseni asiaa vielä: vertaa keskenään epäonnistuneen voltin tekemistä asfaltilla vs. asiaan tarkoitetulla matolla. Jopa kovat kundit tarvitsevat pehmeitä laskeutumisia elämässään. Haluan korostaa tätä siksi, että useissa trampoliineihin ja niiden turvallisuuteen keskittyvissä tutkimuksissa (joita luemme paljon Aconilla) pompun laatua ei koskaan tuoda ilmi, sillä ”hyvälle pompulle” ei ole luotu standardeja. Toivoisin, että trampoliinien turvallisuuteen liittyvää tutkimusta tehtäisiin tulevaisuudessa siten, että trampoliinin ”pehmeys” otettaisiin yhdeksi tekijäksi.

Käytä trampoliinia tarpeeksi jämäkän turvaverkon kanssa, joka suojaa sinua trampoliinilta putoamiselta.

Vain yksi henkilö trampoliinimatolla pomppiessa ja temppuja tehdessä. Ei ‘boostausta’, jos haluat pomppia turvallisesti.

Kohti entistä parempia pomppuja

Q: Harkitsen trampoliinin ostamista lapsilleni. Miksi pompun laadulla on merkitystä?

A: Trampoliini unohtuu ajan kuluessa, mikäli trampoliini ei tarjoa aidosti hyviä pomppuja. Huonot pomput eivät ole niin hauskoja. Parhaat pomput antavan trampoliinin jälkeen on hankalaa palata enää kehnompiin pomppuihin – ja toisinpäin; lapset eivät halua lähteä pois trampoliinilta, jos sen tarjoamat pomput ovat hyvät. Helpoissa ja hyvissä pompuissa on jotain hyvin miellyttävää! Uskon myös, että hyvät pomput ovat turvallisempia

Q: Mihin minun pitäisi kiinnittää huomiota trampoliinia ostaessa?

A: Pomppuun, turvallisuuteen, luotettavuuteen, lisävarusteiden saatavuuteen, yrityksen maineeseen ja hintaan.

Q: ACON on tunnettu Synergy Designista. Mitä se tarkoittaa?

A: Sitä, että Acon on enemmän kuin vain ne osat, joista se koostuu.

Q: Onko teiltä tulossa uusia tuotteita tai ominaisuuksia?

Minulla on tiedossa niin paljon kaikkea uutta, mutta en saa vielä paljastaa… kerrottakoon kuitenkin, että lähitulevaisuudessa Aconin pompuista on tulossa entistäkin paremmat!

Q: Miksi Aconilla markkinoiden parhaat pomput?

A: Välitämme asiakkaistamme ja työntekijöistämme, teemme asiat niinkuin pitää ja nostamme rimaa jatkuvasti!

Matka ACONin parissa jatkuu.

Kulissien taakse kurkistaminen jatkuu. Mikäli haluat sillä välin tutustua trampoliineihimme, lue blogipostauksemme trampoliinin turvaverkoista tai inspiroidu vinkeistämme yökyläilyyn trampoliinilla!

Tutustu trampoliineihin