Opi takaperinvoltti ohjevideon avulla - viisi vinkkiä!

Opi takaperinvoltti ohjevideon avulla - viisi vinkkiä!

Trampoliinilla hyppiminen on hauska tapa viettää aikaa. Perushyppyjen hallitsemisen jälkeen voi kuitenkin tehdä mieli oppia erilaisia temppuja. Erilaiset voltit ovat näistä suosituimpia.

Volttien opettelua varten ei tarvitse olla voimistelija tai akrobaatti. On kuitenkin hyvä varmistaa, että sinulla on tarpeeksi suuri trampoliini voltteja ja muita temppuja varten. Suuren pomppualustan lisäksi trampoliinin turvaverkko on olennainen turvavaruste erilaisia temppuja varten.

Opi tekemään voltti ensin

Takaperinvoltti ei ole tempuista helpoin oppia. Sen takia kannattaakin opetella tekemään ensin tavallinen voltti eli voltti etuperin. Mikäli temppuilusta on pitkä aika, kannattaa ensin pitäytyä perushyppyjen opettelussa tai kuperkeikkojen harjoittelussa esimerkiksi voimistelumatolla tai Airtrackilla. Kokeile voltin tekemistä vasta, kun perushypyt sujuvat ja ne ovat tarpeeksi korkeita erilaisia temppuja varten.

 

Katso videotutoriaali perusvoltin tekemiseen alta:

Takaperinvoltti vaihe vaiheelta

Takaperinvoltti vaatii temppuilijalta ainakin hyppykorkeuden saavuttamista, positiointia, turvallisen laskeutumisen osaamista, itsevarmuutta, kärsivällisyyttä ja kärsivällistä harjoittelua. Näihin sitoutuessa tempun oppiminen luonnistuu kuitenkin käden käänteessä.

Vaihe 1

Lämmittele hyvin ennen temppuilua. Venyttele ja hypi perushyppyjä tai jo osaamiasi temppuja trampoliinilla, joka on sinulle tuttu. Näin tiedät, millainen tuntuma hyppyalustassa on ja osaat arvioida hyppykorkeuden sekä laskeutumisen oikein. Saavuta tarvittava hyppykorkeus ja siirry seuraavaan vaiheeseen.

Vaihe 2

Siirry trampoliinin keskelle, jotta sinulla on hyvin tilaa liikkua voltin aikana. Tee perushyppyjä ja saavuta tarpeellinen hyppykorkeus takaperinvolttia varten.

Vaihe 3

Aseta kädet kohtisuoraan pään yläpuolelle hyppykorkeuden saavuttamisen jälkeen. Pidä pää luonnollisessa asennossa. Lähde nostamaan lantiota ja polvia voltin kierimissuuntaan.

Vaihe 4

Seuraavaksi, tuo polvet kohti rintaa, jotta pääset kierähtämään ympäri ja saat tehtyä voltin loppuun. Pidä polvet kuitenkin toisistaan erillään ilmassa ollessa. Laskeudu matolle turvallisesti. Olet nyt tehnyt ensimmäisen voltin takaperin!

Vaihe 5

Harjoittele kerien volttia niin, että se tulee tutuksi ja luontevaksi. Seuraava vaihe on lähteä harjoittelemaan takaperinvolttia suorin vartaloin.

Katso videotutoriaali takaperinvolttiin alta:

Vinkkejä ja ohjeita takaperinvolttiin

Aloita temppujen opettelu perusteista ja anna itsellesi aikaa takaperinvoltin oppimiseen. Varmista, että sinulla on tarpeeksi tilaa trampoliinilla, hypit trampoliinin keskellä ja lopetat harjoittelun, jos olet väsynyt. Harjoittele temppuja jonkun seurassa. Parasta on, jos sinua voi opastaa jo tempun osaava henkilö. Mikäli takaperinvoltin alastulo ei onnistu täydellisesti, älä laskeudu kädet edellä. Tällöin voit helposti satuttaa itsesi. Turvallisempia laskeutumistapoja ovat esimerkiksi sammakkoasento tai selälleen laskeutuminen.

Volttien lisäksi trampoliinilla voi tehdä lukuisia muita temppuja. Tutustu esimerkiksi Halfturniin, kiertoihin, Codyyn ja moniin muihin temppuihin ACON YouTube-kanavalla.

Löydät Aconilta erikokoisia ja –muotoisia trampoliineja, joista etenkin suorakulmaiset mallit 13 Sport HD ja lippulaivamme 16 Sport HD sopivat erinomaisesti trikkailuun. Trampoliinipaketteihimme kuuluvat turvaverkot ovat korkeita, minkä ansiosta trampoliinilla voi tehdä hurjempiakin trikkejä turvallisesti. Jos olet kiinnostunut voimistelusta tai temppujen harjoittelusta ilman trampoliinia, tutustu Airtrackeihin ja muihin voimistelutuotteisiimme.

Tutustu trampoliineihin