Miten valita sopiva jumppamatto koti- ja ulkokäyttöön?

Miten valita sopiva jumppamatto koti- ja ulkokäyttöön?

Laadukas jumppamatto on tärkeä kuntoiluvaruste kotioloissa. Treenasitpa sitten kotona, takapihalla tai puistossa, iskut ja hypyt vastaanottava matto on paitsi hyödyllinen, myös miellyttävä alusta hyppyjä ja temppuja varten.

Markkinoilla on saatavilla erilaisia mattoja aina edullisista ohuista matoista paksumpiin voimistelumattoihin ja ilmalla täytettyihin Airtrackeihin. Monet seikat, kuten maton paksuus, joustavuus ja koko vaikuttavat sinulle sopivan maton valintaan. Olipa käyttötarkoitus mikä tahansa, maton valinnassa kannattaa panostaa laatuun.

Pehmeä alusta monipuolista kuntoilua varten

Tärkein tekijä voimistelu- tai jumppamaton valinnassa tulisi olla maton kestävyys ja käyttötarkoitukseen soveltuvuuden arviointi. Maton pinnan tulisi kestää erilaisista liikkeistä ja hypyistä johtuvia iskuja. Mikäli matto on helppo puhdistettava, on sen huoltaminen vaivatonta ja käyttäminen miellyttävää.

Tyypillinen valinta temppuilulle on perinteinen voimistelumatto, jonka saa taiteltua kätevästi pieneenkin tilaan. Tämä matto on erinomainen vaihtoehto tavallisimpiin voimisteluharjoituksiin ja joogaan. Vahvasta PVC:stä valmistettu voimistelumatto kestää kovaa käyttöä myös ulkotiloissa.

Monille vielä tuntematon vaihtoehto ovat ACONin Airtrackit, jotka ovat vahvasta PVC:stä tehtyjä paksuja ilmalla täytettyjä mattoja. Airtrackeja hyödynnetään etenkin voimistelussa, sillä maton paksuus ja pehmeys ovat omiaan vastaanottamaan alastuloja korkeistakin hypyistä ja volteista. Maton keskilinja auttaa hyppy- ja volttisarjojen keskittämisessä. Tarjoamme Airtrackin pakkauksen mukana myös erikoiskäsipumpun, paikkaussarjan ja kantolaukun.

ACON airtrackeja ja voimistelumattoja

Voimistelumatto vai Airtrack jumppamatoksi?

Voimistelumatolla ja Airtrackilla on paljon yhteistä. Molemmat matot soveltuvat voimistelun ohella joogaan, parkouriin, cheerleadingiin, hyppimiseen ja lasten leikkeihin. Lisäksi, molempia tuotteita voi hyödyntää sisä- ja ulkotreeneissä vaikkapa trampoliinitreenien ohella.

Perinteisen voimistelumaton ehdoton hyöty on sen helppo kuljettaminen. Alustan saa taiteltua pieneen kokoon, joten tämä jumppamatto mahtuu helposti esimerkiksi auton takakonttiin. Mikäli matkustat paljon työn tai harrastusten puolesta tai haluat maton, jonka saa välittömästi käyttöön, voi ACON voimistelumatto olla sinulle parempi vaihtoehto.

Airtrack on hyvä valinta esimerkiksi silloin, kun haluat lisäpehmustetta ja joustoja hyppysarjoihin tai silloin, kun tavallinen matto jää liian lyhyeksi. Toisin kuin tavallinen voimistelu- tai jumppamatto, Airtrack joustaa ja antaa apua ponnistuksiin, joten saat enemmän voimaa hyppyihin. ACONin suurimmat Airtrackit ovat 12 metriä pitkä, suorakaiteen muotoinen matto sekä 6x6 metriä oleva neliönmuotoinen alusta.

ACON airtrack matto
Valitse Airtrack, jos:
ACON taiteltava jumppamatto
Valitse voimistelumatto, jos:
Haluat pehmeämmän laskeutumisalustan hypyille ja trikeille Haluat tehdä puomiharjoituksia
Teet pidempiä hyppysarjoja tai muita tilaa vaativia temppuja Joudut kuljettamaan ja kantamaan mattoa usein
Haluat ammattilaistason tuntuman ja jouston harjoitteluun Haluat valita tuntumaltaan kovemman tai tutumman maton harjoittelun avuksi
Haluat hyödyntää mattoa myös vesileikeissä Harjoittelet ensisijaisesti paikallaan tai pienellä alueella tapahtuvia liikkeitä

Mikäli haluat viedä voimistelun seuraavalle tasolle, voit kiinnittää molempiin mattoihin voi kiinnittää erilaisia lisävarusteita, kuten airblockeja, airrolleja ja airspoteja matossa olevien tarranauhojen avulla.

Jumppamatolla tehtäviä harjoituksia

Olipa valintasi Airtrack tai perinteisempi voimistelu- tai jumppamatto, sopivat molemmat matot monipuoliseen harjoitteluun. Lähtötasosta riippuen jumppamattoharjoitukset voivat olla esimerkiksi yksinkertaisia tasapainoharjoituksia tai ammattilaistason voltteja ja hyppyjä.

Levitä matto avonaiselle alueelle. Mikäli harjoittelet sisätiloissa, varmista, että sinulla on tarpeeksi tilaa temppujen tai muiden harjoitusten suorittamiseen. Voit harjoitella matolla lähes mitä vain, mutta mikäli kaipaat inspiraatiota tai olet aloittelija, voit inspiroitua seuraavista liikkeistä:

  • Jalannostot
  • Loikat ja hypyt
  • Rapukävely
  • Skorpioni
  • Kuperkeikat
  • Erilaiset käsilläseisonnat
  • Erilaiset kärrynpyörät
  • Sillat

Pidempiä hyppysarjoja varten on hyvä siirtyä ulkotiloihin, ellei käytössä ole harjoitusten tekemiseen sopivaa tilaa. Mikäli teet harjoituksia pienessä tilassa, jota käytetään muuhunkin kuin harjoitteluun, kannattaa matto siirtää pois tieltä tai jopa tyhjentää tarvittaessa seuraavaa käyttökertaa varten.

Muista myös antaa aikaa rentoutumiselle. Intensiivisten harjoitteiden jälkeen on mukava venytellä tai vain sulkea silmät ja ottaa palautumishetki pehmeällä, mutta tukevalla matolla. Mitä sinä tekisit ACON voimistelu- tai jumppamatolla?

Tutustu Airtrackeihin