Terminaalitie 9
90400 Oulu
Kuvittele koulu, jossa välitunnit eivät kulu kännyköitä selaillen, vaan energiaa puretaan trampoliinilla, pelien parissa ja yhdessä rakentaen. Oulun Kaakkurin koulussa tämä ei ole enää haavekuva, vaan osa arkea. Oppilaat saivat itse ideoida, millaista tekemistä välitunneille kaivataan, ja yksi toive nousi selvästi yli muiden: trampoliini. Ja ei mikä tahansa trampoliini, vaan ACON16 HD Trampoliini on monelle nuorelle jo tuttu laadustaan ja kestävyydestään. Trampoliini on kuitenkin vasta alkua, sillä koulun sisäpihalta ja käytäviltä löytyy myös pingispöytiä, interaktiivinen iWall-peli, RunBeat, oma kuntosali sekä legopöytä. Kaiken taustalla on yksi selkeä ajatus: tarjota lapsille hauskoja ja liikunnallisia vaihtoehtoja kännykän käytön sijaan.
Rehtorit Matti Ahola ja Samuli Sorvari muistavat hyvin, miten kaikki sai alkunsa. "Halusimme vähentää kännykän käyttöä jo ennen lakiuudistusta ja tarjota tilalle mielekästä tekemistä. Trampoliinitoive nousi esiin vahvasti oppilaiden suusta – ja he tiesivät heti, että ACON olisi paras vaihtoehto", rehtorit muistelevat.
Välitunnin uusi kohokohta
13-vuotiaat Joona ja Tatu olivat ensimmäisten joukossa kokeilemassa uutta trampoliinia. "Halusin heti käydä testaamassa," Joona naurahtaa. Nyt trampoliini on molemmille osa jokaista koulupäivää. "Me käydään pomppimassa joka välkällä," pojat kertovat yhteen ääneen.
Temppuja on kertynyt listalle jo paljon: Joonan suosikki on tuplafull ja tuplakaboom, kun taas Tatu tekee mielellään tuplabäkkäreitä ja tuplafrontteja. "Ainakin tulee liikuttua," Tatu naurahtaa pilke silmäkulmassa.
Mutta trampoliini ei ole vain temppujen näyttämö. Se on myös paikka, jossa syntyy ystävyyksiä. "Me ei oltu kavereita ennen tramppaa, mutta kun se tuli, niin nyt ollaan," Joona kertoo. Tatu nyökkää ja lisää: "Muutaman uuden kaverin oon saanut trampan myötä muiltakin luokilta."
Yhteisöllisyyttä ja kannustusta yli luokkarajojen
Trampoliinin vaikutukset näkyvät nopeasti: välitunneilla on enemmän liikettä, oppilaat jaksavat paremmin tunneilla ja kiistat välitunneilla ovat vähentyneet. "Kun energiaa saa purkaa trampalla tai vaikka kuntosalilla, keskittyminen tunneilla paranee," Ahola tiivistää.
Rehtorit ovat nähneet ainutlaatuisen läheltä, miten trampoliini on muuttanut koulun ilmapiiriä. "Jokaisella välitunnilla trampalle jonotetaan. Oppilaat halusivat trampan ja kun he sen saivat, he myös arvostavat sitä. Tämä on lisännyt yhteisöllisyyden tunnetta valtavasti."
Yksi hetki on jäänyt erityisesti mieleen. "Katselin, kun eräs 2.-luokkalainen ujo poika jonotti trampalle kahdeksasluokkalaisten seassa. Kun hänen vuoronsa tuli, hän teki muutaman 'pyllylätsin'. Isommat oppilaat räjähtivät aplodeihin. Se pieni poika kasvoi siinä hetkessä kymmenen senttiä. Se kertoo, mitä yhteisöllisyys parhaimmillaan on," Ahola muistelee.
Vähemmän kännyköitä, enemmän liikettä
Rehtorien mukaan Kaakkurin koululla trampoliini on osa laajempaa panostusta puhelittomiin välitunteihin. "Meillä on trampan lisäksi muita aktiviteetteja välituntikäytössä. Kun tarjotaan mielekkäitä vaihtoehtoja, kännykkä unohtuu taskuun ja oppilaat liikkuvat enemmän."
Oppilaatkin ovat huomanneet muutoksen. "Me ei olla oikeastaan enää puhelimella. Ne, jotka tykkää hyppiä, on trampalla tai muilla aktiviteeteilla," Tatu kertoo.
Liikunnan lisääntymisen myötä myös oppitunneille on helpompi keskittyä. "Vaikka virallista tutkimusta meillä ei ole, opettajat ovat kertoneet, että kun energia puretaan välitunnilla trampalle, tunneilla on rauhallisempaa ja oppilaat jaksavat paremmin," Ahola tiivistää.
Turvallisuus ennen kaikkea
Rehtorit painottavat, että trampoliinin käyttöön liittyy tarkat säännöt ja pelisäännöt on laadittu yhdessä oppilaiden kanssa. "Trampoliinilla voi pomppia kerrallaan vain yksi oppilas. Valvomme aina käyttöä, ja jos sääntöjä rikotaan, trampoliini suljetaan hetkeksi. Se on helppo toteuttaa, koska trampoliini sijaitsee sisäpihalla lukittujen ovien takana," Ahola kertoo.
Turvallisuudesta huolehtiminen on koulussa osa kasvatusta: oppilaille opetetaan vastuuta omasta ja muiden hyvinvoinnista. "Oppilaat itsekin ovat ymmärtäneet, että jos sääntöjä ei noudateta, se voi johtaa trampan sulkemiseen. Tämä motivoi heitä pitämään kiinni yhteisistä pelisäännöistä."
Myös oppilaat pohtivat trampoliinin käyttöä vastuullisesti. "Olisihan se kiva, jos tänne saataisiin vielä throwmatto," Joona ja Tatu ehdottavat – he tietävät, että välineet auttaisivat temppujen harjoittelussa entistä turvallisemmin ja mahdollistaisivat uusien liikkeiden kokeilun rohkeammin. Pojat tiedostavat, että turvallisuus ei ole vain sääntöjen noudattamista, vaan myös oman taitotason tuntemista sekä turvallisiin välineisiin panostamista.
Kaakkurin koulun terveiset muille: kuunnelkaa lapsia
Kaakkurin koulu rohkaisee muitakin kouluja tarttumaan trampoliini-ideaan. Rehtorit muistuttavat, että onnistumisen avain on lasten osallisuus. "Tärkeintä on miettiä, että trampalle löytyy oikea paikka ja että sitä voidaan valvoa. Meillä sisäpiha on siihen täydellinen. Kun lapset pääsevät itse vaikuttamaan, sitoutuminen ja ilo on taattu," Sorvari sanoo.
Oppilaiden ääni kuuluu selkeästi myös heidän innostuksestaan. "Innostuttiin trampasta tosi paljon. Se on kivaa tekemistä, jos koululla on porukkaa, jotka tykkää hyppiä," Joona ja Tatu summaavat. Heidän mukaansa trampoliini on saanut aikaan sen, että välitunneilla on enemmän yhteistä tekemistä, uusia ystävyyksiä ja hyväntuulista kannustusta.
Rehtorit kiteyttävät asian näin: "Kun oppilaat kokevat, että heidän mielipiteensä vaikuttavat koulun arkeen, he sitoutuvat yhdessä sovittuihin sääntöihin ja samalla kasvaa tunne siitä, että heitä arvostetaan." Tämä on tärkeä oppi muillekin kouluille – kuuntelemalla lapsia voi syntyä ratkaisuja, jotka aidosti parantavat hyvinvointia.
Mitä tämä kertoo meille vanhemmille?
Vanhempina me toivomme lapsillemme enemmän kuin hyviä arvosanoja – me haluamme, että he viihtyvät, voivat hyvin ja kokevat onnistumisia koulussa. Kaakkurin koulun trampoliini on konkreettinen esimerkki siitä, miten pienilläkin päätöksillä voidaan vaikuttaa syvästi lasten arkeen. Se tuo mukanaan liikunnan riemua, rohkeutta kokeilla uutta ja kokemuksia, joita ei voi mitata kokeilla tai numeroilla.
Kun lapsi tulee koulusta kotiin ja kertoo innoissaan uusista tempuista, kavereista tai siitä, kuinka hauskaa välitunnilla oli, tiedämme, että koulu on onnistunut tehtävässään. Nämä pienet hetket kertovat paljon enemmän kuin paperille merkityt arvosanat – ne kertovat siitä, että lapsi on iloinen, hyväksytty ja saa kasvaa turvallisessa ympäristössä.
"ACON X:hän on maailman paras tramppa," Joona toteaa hymyssä suin. Ja ehkä siinä on koko jutun ydin: kun lapsi löytää ilon liikkumisesta ja yhteisestä tekemisestä, se on investointi, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen – jopa aikuisuuteen asti.
Kaakkurin koulu näyttää, että kun lapsille annetaan mahdollisuus liikkua, iloita ja kasvaa yhdessä, syntyy jotain suurta. Joskus yksi trampoliini voi muuttaa välitunnit – ja samalla koko koulupäivän – paremmaksi.
Laadukkaat trampoliinit kouluille ja koteihin
Postaussuosituksia
Pomppua ja inspiraatiota Oulun Asuntomessuilla – Acon mukana kolmessa eri kohteessa!
4 min lukuaika
Trampoliini ja urheilu: Kuinka trampoliiniharjoittelu voi parantaa suorituskykyäsi
8 min lukuaika
Paljon enemmän kuin pelkkä lelu: freestyle-trampoliini hyppää sydämiin ympäri maailmaa
10 min lukuaika