Viivästykset globaalissa rahtiliikenteessä ja mitä me teemme sen torjumiseksi

Sanonta, että elämme globaalissa taloudessa, ei ole koskaan ollut niin totta kuin nyt. Valmistajien, tavarantoimittajien, rahdin ja vähittäiskaupan välinen herkkä tasapaino on horjunut maailmanlaajuisesti Covid-19 pandemian paineen alla. ACONin operatiivinen johtaja Tuomas Sallinen sekä toimitusjohtaja Tarmo Sallinen vastaavat asiakkaidemme kysymyksiin toimitusten myöhästymisten syistä. Aluksi ACONin operatiivinen johtaja Tuomas Sallinen vastaa muutamiin polttavimpiin kysymyksiin perustuen kokemukseensa logistiikkapalveluiden asiantuntijana.

TuomasMiksi tilaukseni on myöhässä?

Olen erittäin pahoillani asiakkaidemme puolesta, jotka edelleen odottavat trampoliinejaan. Tärkeimmät satamat ympäri maailmaa ovat erittäin ruuhkautuneita tällä hetkellä ja kansainvälinen rahtiliikenne on lähes pysähdyksissä. Syyt myöhästymisten taustalla voidaan tiivistää kolmeen seikkaan. Ensinnäkin karanteeniponnistelut keskeisissä satamissa ovat rajoittaneet käytettävissä olevaa työvoimaa merkittävästi, mikä on johtanut viivästyksiin ja rahdin ruuhkautumisiin satamissa. Toiseksi keskeiseksi syyksi nostaisin uudelleenreititettyjen rahtikuljetusten aiheuttamat lisäviivästykset matkan pidentyessä ja poiketessa alkuperäisestä reittisuunnitelmasta. Kolmanneksi, aiemmin mainitut seikat yhdessä ovat johtaneet maailmanlaajuiseen kapasiteetin ja infrastruktuurin puutteeseen, kun tuhannet kontit seisovat odottamassa uudelleenreitityksiä.

Milloin tilaukseni lähetetään?

Joudumme tällä hetkellä työskentelemään ennustettujen saapumispäivämäärien perusteella, joita luotettavat rahtikumppanimme meille toimittavat. Olemme heihin aktiivisesti yhteydessä kerätäksemme mahdollisimman paljon tietoa rahdin yksityiskohtaisista liikkeistä. Pitääksemme toimintamme läpinäkyvänä olemme pyrkineet tavoittamaan asiakkaamme sähköpostitse, kun muutoksia heidän tilauksiensa toimitusaikatauluihin on ilmennyt.

Mistä viivästykset johtuvat?

Uusien Covid-keskittymien syntyminen Aasian tärkeimpiin satamiin on halvaannuttanut kansainvälisen rahtiliikenteen palvelut ennennäkemättömällä tavalla. Tuhansia laivakontteja on jumissa kriittisissä satamissa, jotka on asetettu karanteeniin viruksen leviämisen hillitsemiseksi. Karanteenien aiheuttamat haasteet ovat viimeisin osa maailmanlaajuisen konttikuljetusongelmien saagaa, joka on vaivannut kansainvälistä rahtiliikennettä jo yli vuoden ajan ja on pakottanut logistiikkapalvelujen tarjoajat siirtämään toimintojaan muihin satamiin. Vie viikkoja, ennen kuin toiminta saadaan uudessa satamassa sujuvaksi.

ACONin johto on pettynyt siihen, ettemme ole pystyneet pitämään ilmoittamiamme toimitusarvioita. Olemme erittäin pahoillamme asiakkaidemme puolesta. Työskentelemme väsymättä löytääkseen uusia ratkaisuja, vaikka maailmantalous on asettanut meidät äärimmäisen vaikeaan tilanteeseen. Seuraavaksi ACONin toimitusjohtaja Tarmo Sallinen vastaa kysymyksiin.

TarmoMiksi juuri ACON kärsii viivästyksistä?

Olen hyvin pahoillani asiakkaidemme puolesta, jotka kärsivät viivästyksistä. ACON ei ole ainoa yritys, joka kamppailee samojen rahtiongelmien parissa, sillä globaali tilanne vaikuttaa brändeihin kaikkialla maailmassa. Covid-19 pandemian maailmaa mullistavien vaikutusten jälkeen kysyntämme kasvoi huomattavasti, kun koteihinsa juuttuneet ihmiset yrittävät parhaansa mukaan pysyä aktiivisina kaikille vaikeissa olosuhteissa. Valitettavasti maailman rahtimarkkinat eivät ole kyenneet vastaamaan yritysten tarpeisiin kuljetusten nopeuttamiseksi.

Mitä ACON on tehnyt ongelman korjaamiseksi?

Me ACONilla teemme kaikkemme palvellaksemme asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Olemme investoineet lisää resursseja maailmanlaajuiseen logistiikkaverkostoomme ja koko tiimimme tekee kovasti töitä saadakseen tarkempia tietoja saapuvista kuljetuseristä. Valitettavasti merirahdin kuljetusyritykset eivät voi tarjota koko ajan ajantasaista tietoa, mutta etsimme aktiivisesti lisää vaihtoehtoja logistiikkaan liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi. Olemme siirtäneet osan merirahdista rautateille varmistaaksemme saapuvien rahtien aikataulut. Myös monet muut Euroopan markkinoilla toimivat yritykset ovat tehneet saman ratkaisun, joten rautateiden rahtikuljetusten kysyntä on kasvanut. Lisääntyvä kysyntä on johtanut siihen, että Eurooppaan suuntautuvien junien lähdöt myöhästyvät, vaikka rahtioperaattorit ovat saaneet avattua uusia reittejä.

Miten ACON aikoo välttää vastaavat ongelmat tulevaisuudessa?

Olemme tehneet parhaamme oppiaksemme poikkeuksellisesta tilanteesta. Kykymme ennakoida vastaaviin haasteisiin on parempi tulevaisuudessa. Huomioimme pidemmät toimitusajat uusia tilauksia ja rahtilähetyksiä aikatauluttaessamme, jotta saapuvan rahdin kulku pysyy jouhevana ja varastokapasiteetti korkeampana. Käymme läpi logistiikkaverkostoamme tarkasti ja pyrimme tunnistamaan tehokkaimpia kuljetusvaihtoehtoja sekä hyödyntämään niitä. Maailmanlaajuinen tilanne on ajanut huomattavaan kuljetuskustannusten nousuun. Toimitusajat ovat vähintään kaksinkertaistuneet ja hinnat yli kolminkertaistuneet.

Acon COO and CEOVaikka tilanne saattaa näyttää nyt hieman synkältä, me ACONilla olemme sitoutuneet missioomme tukea lasten ja nuorten aktiivisuutta ja iloa riippumatta siitä, minkälaisia haasteita kohtaamme. Haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä. Toivomme, että luotatte jatkossakin ACONiin, kuten muut 200 000 asiakastamme ovat luottaneet ja valitsette jatkossakin maailman parhaan pompun.

Toivotamme teille kaikille upeaa kesää!

Vilpittömin terveisin,
Tarmo & Tuomas Sallinen