Acon trampoliinien hinnat nousevat. Haluamme kertoa teille miksi.

Kansainväliset yritykset ovat viimeisen puolentoista vuoden aikana kamppailleet COVID-19 pandemian seuraamuksien parissa. Raakamateriaalien saatavuushaasteet sekä maailmanlaajuisen rahtiliikenteen seisahdukset ovat pakottaneet useita kansainvälisiä yrityksiä muuttamaan hinnoitteluaan uusien kustannuserien vuoksi, valitettavasti myös Aconin on nostettava trampoliinituotteiden hintoja.

Lokakuun 7. päivänä Acon tulee nostamaan kaikkien trampoliinimallien hintoja. Selvittääksemme syitä päätöksen takana istuimme alas Aconin toimitusjohtaja Tarmo Sallisen kanssa saadaksemme vastauksia asiakkaidemme kysymyksiin ja kommunikoidaksemme muutoksista mahdollisimman selkeästi ja avoimesti.

Mistä oikein on kyse?

Trampoliinituotteiden valmistuksessa käytettävien raaka-aineiden yksikköhinnat sekä rahtiliikenteen kallistuminen ovat keskeisimmät syyt hintojen nostoon. Teimme päätöksen koko tuotekatalogimme osalta vastaamaan tuotantomme kannalta elintärkeiden raaka-aineiden ja kansainvälisen rahtiliikenteen alati nousevia kuluja.

Milloin hinnat nousevat?

Lokakuun 7. päivä, 2021.

Kuinka paljon hinnat nousevat?

Tärkein tavoitteemme on informoida ja tiedottaa asiakkaitamme avoimesti ja selkeästi etukäteen ennen hintojen nousemista. Hinnat nousevat trampoliinituotteidemme osalta enintään 30 % tuotteesta riippuen. Aconin uudet markkinoille lanseerattavat tuotteet tullaan hinnoittelemaan saman hintastrategian mukaisesti.

Nousevatko kaikkien trampoliinimallien hinnat?

Hintojen korotus koskee kaikkia nykyisiä ja tulevia trampoliinimalleja.

Miksi nostatte hintoja?

Raaka-aineiden hinta on tällä hetkellä merkittävässä nousussa ympäri maailman. Erityisesti teräksen hinta on noussut tasaisesti jo pitkään. Raaka-aineita, kuten terästä, tuottavien ja käsittelevien tuotantolaitoksien tuotannon niukkuus omalta osaltaan myös nostattaa ennestään jo kohonneita hintoja. Korkealaatuinen teräs on Aconin ensiluokkaisen suunnittelun ja tuotteiden pääkomponentti.

Lisäksi maailmanlaajuiset toimitusketjujen häiriöt ovat olleet viimeisin turhautumisen lähde meriteitse rahtia toimittaville toimijoille. Globaalin rahtiverkoston äärimmäinen kuormitus on tuntunut kaikilla teollisuudenaloilla ja aiheuttanut satamien ruuhkautumista ympäri maailmaa. Viivästysten aiheuttamien häiriöiden seurauksena nousseet rahtimaksut vaikuttavat myös tavaroiden tuottamisen ja toimittamisen kustannuksiin, kun samaan aikaan valmistajat kiirehtivät täydentämään Covid-19-pandemian aikana tyhjentyneitä varastojaan.

Vaikuttavatko kansainväliset markkina tekijät oikeasti hinnoitteluun näin paljon?

Valitettavasti vastaus on kyllä. Tuotantoprosessimme raakamateriaaleista valmiiksi tuotteeksi ja varastoomme toimitettuna kestää pisimmillään 6 kk, jonka vuoksi valmistaudumme uusiin tuotantoeriin jo hyvissä ajoin. Teemme materiaalihankinnat mahdollisimman aikaisissa vaiheissa markkinoiden sen hetkisillä hinnoilla. Fortune-lehti on seurannut teräksen tuotannon hinnan nousua aktiivisesti ja Kauppalehti puolestaan on seurannut kansainvälisen rahtiliikenteen tilannetta uutisoimalla esimerkiksi konttipulasta sekä kuljetusten hinnannousuista.

Miksi Acon ei vain pidä hintoja samoina?

Covid-19 pandemian alusta lähtien Aconin kaltaiset maailmanlaajuisesti toimivat yritykset ovat kamppailleet raaka-ainesaatavuuden sekä kuljetushaasteiden parissa. Kustannukset ovat nousseet etsiessämme logistisia ratkaisuja sekä säilyttäessämme tuotteissamme saman korkean laadun raaka-aineiden osalta. Uskomme että hintojen nousu tulee olemaan uusi normaali hetkellisen heilahduksen sijaan. Nousseet hintamme vastaavat tätä uutta globaalia markkinatilannetta.

Laskevatko hinnat enää ikinä?

On lähes mahdotonta ennustaa, miltä tarjonta ja logistiikka näyttävät seuraavalla vuosineljänneksellä, koska maailmanlaajuiset tuotanto- ja rahtimarkkinat kamppailevat edelleen kansainvälisen kaupan paineen alla näinä epävarmoina aikoina.

Voisitteko käyttää edullisempia materiaaleja?

Me Aconilla olemme sitoutuneet tuottamaan korkealaatuisia, Premium-tason trampoliineja. Tuotanto- ja kuljetushaasteista huolimatta olemme edelleen fokusoituneet tuomaan markkinoille samaa taattua laatua. Kestävyys ja turvallisuus ovat tuotekehitysprosessimme tärkeimpiä arvoja, joista emme suostu tinkimään.

Joidenkin kilpailijoidenne hinnat ovat muuttuneet, toisten ei. Miksi?

Raaka-aineiden hinnat nousevat tasaisesti kaikkialla maailmassa. Valitettavasti “edullista terästä” ei ole tällä hetkellä saatavilla, jonka vuoksi yritykset, joiden tuotantoprosessi edellyttää merkittäviä määriä terästä on nostettava hintojaan. Raaka-ainekustannuksista säästäminen johtaisi vain tuotteen laadun ja kestävyyden heikkenemiseen ja sitä riskiä me emme suostu ottamaan.

Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme kuluneesta vuodesta. Uskollisuutenne ja luottamuksenne toimintaamme on kantanut meitä läpi näiden vaikeiden aikojen. Te olette, ja tulette aina olemaan, meidän inspiraatiomme lähde ja tärkein prioriteettimme. Juhlistaessamme 25 juhlavuottamme tänä vuonna 2021, lupauksemme teille on entistä tärkeämpi.

Olemme jo 25 vuoden ajan levittäneet trampoliinin ilosanomaa, jakaneet hurjia temppuja ja uusia ideoita, mutta ennen kaikkea olemme kerryttäneet mahtavia muistoja. Lupaamme jatkossakin tehdä osamme auttaaksemme sinua ja perhettäsi löytämään pomppimisen ja temppuilun ilon.